Lpg Hakkında Bilinmesi Gerekenler




LPG ( Likit Petrol Gaz ), petrol üretim aşamasında yan ürün olarak kendiliğinden
meydana gelen propan ve bütan gazlarının karışımından meydana gelir. Bu sebeple
maliyeti ve fiyatı düşüktür.Ayrıca doğalgaz yataklarından da elde edilebilir.

Maliyetinin düşük olmasının yanında daha iyi emisyon değerlerine sahiptir.Yani
benzin ve mazot türü yakıtlardan daha çevrecidir. Ayrıca Anti-toksit bir yapıya
sahip olarak yapısında kurşun da bulundurmaz.

Otomobiller dışında yapısında gerçekleştirilen küçük değişiklikler ile soğutma
sistemlerinde ( Örn : Klima Gazı ) ve ısıtma sistemlerinde ( Örn : Tüpgaz ) kullanılır.
Hatta sistemli otomobillerde ilk kullanılmaya başlandığında ülkemizde yakıt olarak
tüpgaz kullananlar olmuştur.

Kullanıldığı hava koşullarına göre propan-bütan oranı değişebilir.Kışın daha
çok propan ve yazın daha çok bütan kullanılır.Zehirlidir, normalde kokusuzdur
ancak kokusu ile farkedilebilmesi için ek maddeler ile zenginleştirilir.
Havadan daha ağırdır ve bu sebeple ortama yayılması halinde zemin yakınlarında bulunacaktır.

Normal sıcaklık ve basınçlarda gaz halindedir. Yaklaşık 250:1 oranında sıkıştırılarak
sıvı haline getirilir ve bu şekilde depolanır. LPG tanklarının %80 den fazla doldurulması
tehlikelidir. Mutfak tüpgazlarını da tam dollu haldeyken bile salladığınızda
içinden gelen sıvı seslerini duyacaksınız. Sebebi aynıdır.

Benzin ve Mazot'tan daha düşük bir enerji potansiyeline sahiptir buna istinaden
litre bazında yakıt tüketimi ihtiyacı karşılamak için artacaktır. Ancak genel
maliyet olarak düşünüldüğünde litre tüketimi arttığında bile toplam fiyatı düşük
olduğundan yine de hesaplı bir seçimdir.

LPG montajı işini bilen ve eğitimli yetkili servislerce yapılmalı ve garanti
koşulları sağlanmalıdır.LPG Montajı ciddi bir iştir ve düzgün montaj yapıldığında
oldukça güvenilir bir sistemdir. LPG tankları çok farklı çarpışma ve kaza şartları
gözetilerek üretilmektedir.

Sistemin Gelişmesi :

Birinci Nesil : Karbüratörlü araçların dönüşümünde kullanılan bu sistemler açık devre
olarak çalışırlar.Yakıt deposundan sıvı halde alınan yakıt, bir regülatör
ve buharlaştırıcı yardımıyla emme manifoldunda yer alan bir gaz karıştırıcıya
gönderilerek hava ile karıştırıldıktan sonra silindirlere yollanmaktadır.Birinci
nesil LPG sistemleri regülatörün diyaframı ayarlamak için aldığı sinyale göre
vakumlu veya elektronik olarak ikiye ayrılmaktadır.

İkinci Nesil : İkinci nesil LPG dönüşüm sistemleri kapalı devreli LPG donanımı kullanılır.
Kapalı devre sistemlerinde egzoz gazı içinde bulunan oksijen miktarı ölçülerek,
elektronik kontrol ünitesi yardımıyla yakıt miktarı regülatörde uygun şekilde düzeltilmektedir.
Böylece havanın fazlalık kat sayısı stokiometrik değerde tutabilmekte ve egzoz sisteminde
katalitik konvertör yardımıyla düşürülen emisyon şartları sağlanabilmektedir.
Orijinalinde yakıt enjeksiyon sistemi bulunan taşıtlara uygulanan bu dönüşüm sisteminde
ek olarak bir lamda sensörü, devir sayısı, gaz kelebeği konumu, motor sıcaklığı gibi
motor parametrelerini değerlendiren bir elektronik kontrol ünitesi ve gaz debisini
değiştiren bir debi ayar valfi bulunmaktadır.

Üçüncü Nesil : Hala pek yaygın olarak kullanılmayan üçüncü nesil sıvı LPG püskürtmeli sistemler
de bulunmaktadır. Bu sistem çok notadan benzin püskürtme sistemine benzemektedir.
Bu sistemdeki sıvı haldeki LPG emme supapı üzerine püskürtüldüğü için yakıtın büyük bir miktarı
silindire sıvı halde girmektedir. Birinci ve ikinci nesil dönüşüm sistemi uygulanmış araçlarda
LPG’ nin gaz halde silindire girmesinden dolayı volumetrik verimdeki kayıplar neticesinde
güçteki % 2-5 oranındaki azalma üçüncü nesil LPG dönüşüm sistemlerinde görülmemektedir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dizel Motor Arızası Nedir? Nasıl Anlaşılır? Dizel Motor Arıza Lambası Neden Yanar?

En Az Yakan Arabalar: 2025’in Yakıt Cimrisi Modelleri ve Özellikleri

Motor Suyu (Radyatör) Neden Hava Yapar? Havası Nasıl Alınır?