Kayıtlar

YAYLI VOLANT ( OYNAR GÖBEKLİ VOLANT, ÇİFT KÜTLELİ VOLANT ) NEDİR ? DETAYLI BİLGİ..

Resim
Oynar Göbekli volan, baskı ve balata YAYLI VOLANT ÇALIŞMA SİSTEMİ, ARIZALARI VE GÖREVLERİ Genelde yeni nesil dizel motorlarda kullanılan yaylı volant bir çok kişinin kafasını karıştırıyorken, bu karışıklığı biraz olsun gidermek istedim. YAYLI VOLANT NEDİR? Manuel vitesli araçların debriyaj sistemindeki baskı balata ve bilya üçlüsünden sonra volantı da bu sistemin parçası olarak gruba dahil edebiliriz. Bu parçaların her birinin görevleri farklıdır. Balataların orta göbeğinin etrafında bulunan titreşim yayları debriyajdan ayağınızı kaldırırken motorun titreşimini emerek sarsıntıyı bitirir. Yaylı volant kullanılan debriyaj sistemlerinde, debriyaj balatasındaki yaylar iptal edilerek bu görev volanta verilmiştir. Balatanın ortasında ve kenarlarında hiç bir yay vs bulunmaz, titreşimi alma görevi volanttadır. Resimlerden de göreceğiniz gibi volantın ortasındaki, baskının civatalarının bağlandığı kısım volantın gövdesinden ayrıdır. Ayrıdır derken içerisinde dairesel hareke...

Motorun Periyodik Bakımları

Resim
1. Hava Filtresi Bakımı          Motorun çalışması esnasında motor silindirlerine büyük miktarlarda hava alınır. Silindirler içine alınan havanın toz yada kum gibi aşındırıcılardan temizlenmesi amacıyla hava filtreleri kullanılır.          Hava filtresi içindeki filtre elemanı, motora giren hava içinden geçerken zararlı parçacıkları tutar. Filtre elemanı, zaman içinde havanın içindeki yabancı maddelerin üzerinde birikmesi sebebiyle hava geçirgenliğini kaybeder. Bu duruma hava filtresinin tıkanması da denir. Dolayısı ile periyodik bakımdaki değişiklik dışındaki zamanlarda, filtreye giriş yönünün aksi yönde tazyiklı hava tutularak filtre süre vakit temizlenebilir.          Hava filtresinin tıkanması, motorun içine (silindirlere) giren hava akışında zorlanmaya niçin olur. Böyle bir durumda motor çekişten düşer, yakıt sarfiyatı artar ve motorun performansı düşer. Bu yüzden hava filtre elemanın periyod...

Triger Kayışı Nedir ?

Resim
Triger kayışı, tahrik kayışının arkasında, motor bölümünde bulunan bir kauçuk kayıştır. Piston ve sübap birbiriyle eşzamanlı olarak çalışmak zorundadır. Triger kayışı, piston ve sübapların eşzamanlı çalışmasını sağlar. Eğer pistonlar ve sübaplar eşzamanlı çalışmazsa, sübaplar direkt pistonların üstüne gider, bu da motora ağır hasar verir. Triger kayışını iyi durumda tutmak, motorun ömrü için çok önemlidir. Triger kayışını ne zaman değiştirmelisiniz (Yaygın belirtiler)? Değişim zamanları her araç marka ve modele göre değişiklik gösterebildiği için aracınızın bakım katalogundakilere bakmanızı öneririm. O yüzden kulaktan dolma sağda solda şu kadar km sonra değişir gibi laflara fazla aldırış etmeyin derim. Eğer triger kayışı koparsa, araba çalışmayacaktır. Aklınızda bulunmasında fayda olabilir; Triger kayışını değiştirirken, triger kayışı, gergi ve avare bilyaları mutlaka set olarak değiştirilmelidir. Su pompası yani devirdaim ise kontrol edilir, gerekiyorsa mutlaka o da...

ARACINIZIN FRENİNDEN SES GELİYORSA ?

Resim
Değerli kullanıcılar, otomobil tamirciliği icra eden birisi olarak aracınızın fren sorunlarından anlatmak istiyorum. Bizim servise en çok frenle ilgili şikayet, frene basınca , genelde ince bir ses geldiğidir. Bu fren neticeta, başka aksamlara benzemez ve herkes de bunun farkında olduğu için hemen ses geliyor diye servise geliyorlar. Teşhisi geçirmek için ;     Aracı derhal lifte kaldırıp tekerleklerini söküp fren balata larının durumunu kontrol ediyorum. Genelde aracın fren balataları bitmemiş vaziyette oluyor.  Ama illaki seviyesi kullanımdan dolayı düşmüş durumda oluyor. Sesin Gelme sebebi frene basınca mutlak fren balatasıdır. İkinci sırada ise fren diskleri ve kampanalarıdır. Freninden ses gelen enstrumanların genel anlamda fren balata seviyeleri hala yarıda oluyor ama kullanımdan dolayı balata sertleşiyor. Sertleşen balata ise diske baskı uyguladığı için zamanla ses çıkartır.  Bunun çözümü fren balatalarını değiştirmektir. Fakat fren balatasının seviyesi ...

Amörtisör Nedir ? Amörtisör Arıza ve Teşhisi Nasıl olur ?

Resim
amörtisör AMÖRTİSÖR Öncelikle amörtisör bilinenin aksine araçları yolun bozukluklarına nazaran esnetip konfor sağlayan parça değildir. Bu görevi üstlenen parça yaylardır. Aracın tüm ağırlığı bu yaylar üzerindedir. Amörtisörlerin görevi ise yayların salınımını azaltmaktır. Böylece aracınız bir tümsekten yada çukurdan geçtikten sonra onlarca kere yaylanarak lastiklerin yol tutuşunun azalması ve direksiyon hakimiyetinin kaybolması engellenmiş olur. Tekerlekleri yerde tutar, aracın kasasını dengeler, konforu sağlar. Yani amörtisörler sayesinde güvenli ve oturaklı bir sürüş sağlanmış olur.   Amörtisörünüz arızalandığı zaman ; 1. Aracınızın yol tutuşu zayıflar ; Amörtisörünüz patladığı zaman görevini yerine getiremez yani varlığı yokluğu derhal derhal farksızlasır bu da yolda savrulmalara veya eskisine gore daha da yol tutuşunda bozukluğa sebep olur. 2. Aracınız sertleşir ; Aracınız yoldaki tüm bozukluklara göre  ilermeye adım atar. şu demek oluyor ki traktör benzer bi...

DİFERANSİYEL NEDİR NASIL ÇALIŞIR ?

Resim
Iferansiyel her iki aks ifarklı hızda dönmelerini sağlayarak virajlarda stabilite sağlar. Otomobil virajı alırken,dairesel yol izler ve bir yay çizer. İşte bu yayı çizerken dışta kalan tekerlekler çapı daha geniş birdaire yayı çizeceğinden kısaca daha çok mesafe katedeceğinden içtekilerden daha hızlı dönmelidir. Aşağıdaki şekilde de göreceğiniz bu durumu elde eden diferansiyeldir. Difransiyel her iki tekerleğin içinde yer alır ve yarım bir dişli şaft ile tekerlere bağlanır. Dört tekerlekten çekişli çalgılarda ise her çift teker için ayrı ayrı iki tane diferansiyelleri vardır. Diferansiyelin Kısımlarına Bakacak Olursak; Diferansiyel Yağları Şaft Universal Mafsallar sabit Hız(CV) Mafsallar Diferansiyel Yağları Difransiyelde yağlama birinci sırada gelen en önemli gerekliliklerden birisidir. Yağlama için ne olursa olsun özel difransiyel yağları kullanılmalıdır. Yağ yuvarlak dişli tarafından mekanizma içerisinde dolaştırılır. Difransiyel kovanının altında yağı boşaltmak için üst...

Debriyaj Sistemi Genel Arızalar, Problemler ve Sebepleri Anlatım

Resim
DEBRİYAJ ARIZALARI 1- Debriyajın Üstten Kavraması Debriyaj pedalının ideal kavraması noktası debriyajı bırakırken orta kısımlarda kavramasıdır. ( ancak bazı araç markalarında örneğin genelde fransız araç markalarında üstten kavrar ) Balata seviyesi düştükçe debriyaj yukarıdan kavramaya adım atar ve en nihayetinde debriyajı bıraktığınız vakit hemen hemen yarım debriyaj yapıyormuş benzer biçimde araba yerinden zor kalkar debriyaj kaçırır. Bu durumda balata bitmiş anlamına gelir ve debriyaj seti (baskı, balata, bilya) değişmesi gerekir. Bazı araçlarda debriyaj kavrama noktası , pedal yada halatta bulunan ayar vidasının gevşetilip sıkılarak ayarlanabiliyor. Sadece balatası bitmiş bir arabaya ne kadar da ayar yapmış oldursanız faydası olmaz. 2- Debriyajın Tabandan Kavraması Arızanın şekli, debriyaja tam basınca vitesi takıp ayağınızı azcaıcık kaldırmanızda araç hareketlenir. A- Araç marka ve modeline bakılırsa eğer debriyaj halatlıysa halat sündüğü süre siz debriyaja ta...