Debriyaj Sistemi Genel Arızalar, Problemler ve Sebepleri Anlatım
DEBRİYAJ ARIZALARI

1- Debriyajın Üstten Kavraması
Debriyaj pedalının ideal kavraması noktası debriyajı bırakırken orta kısımlarda kavramasıdır. ( ancak bazı araç markalarında örneğin genelde fransız araç markalarında üstten kavrar )
Balata seviyesi düştükçe debriyaj yukarıdan kavramaya adım atar ve en nihayetinde debriyajı bıraktığınız vakit hemen hemen yarım debriyaj yapıyormuş benzer biçimde araba yerinden zor kalkar debriyaj kaçırır. Bu durumda balata bitmiş anlamına gelir ve debriyaj seti (baskı, balata, bilya) değişmesi gerekir.
Bazı araçlarda debriyaj kavrama noktası
, pedal yada halatta bulunan ayar vidasının gevşetilip sıkılarak ayarlanabiliyor. Sadece balatası bitmiş bir arabaya ne kadar da ayar yapmış oldursanız faydası olmaz.
2- Debriyajın Tabandan Kavraması
Arızanın şekli, debriyaja tam basınca vitesi takıp ayağınızı azcaıcık kaldırmanızda araç hareketlenir.
A- Araç marka ve modeline bakılırsa eğer debriyaj halatlıysa halat sündüğü süre siz debriyaja tam basarsınız sadece halat kendisi sünerek hareketi çatala tam iletemez ve bilya baskıya tam basamaz. Bu durumda halatı değiştirmeniz gerekir.
B- Aracınızın markası Hyundai CRDİ dizel, 1.9 Citroen , 2.0 HDİ Peugeot ise bu arızaları bunlarda çok gördüğüm için yazdım. ( Başka marka ve modellerde de bu arızalar oluyodur)
Bu araç gruplarında baskı şemsiyesi aşınarak oyuluyor. Siz debriyaja tam basıyosunuz fakat baskı şemsiyesi oyuk olduğu için bilya tam basamıyor ve yine debriyajın tam ayırmasını engelliyor. Bu da hem vitesin zor geçişine aynı zamanda debriyajın tabandan kavramasına sebep oluyor.
C- Arabanızda kullandığınız 2 cm kalınlığında paspaslar debriyaj pedalına tam basmanıza engel oluyor. BEnim arabamda bu şekilde bayağı bişey olmaz demeyin. Kaç defa yolda vitesi geçmiyo diye kalmış arabaya bakmaya gittiğimde paspasları debriyaj pedalının altında katlanmış kalmış arabalar gördüm :)
3- Debriyajın Aşırı Sert Olması ;
Aynı marka model başka arabanın debriyajı sizinkine oranla daha yumuşak vardığında bu arıza farkedilir genel anlamda. Veya debriyajın aşırı sert bulunduğunu farkedebilirsiniz.
A- Debriyaj Çatalı aşındığında debriyaj sertleşir. Bu da çataldan doğar. Çatalın bilyaya basan kısmı aşındığında bilyaya zorlanarak basar bu da debriyajın sert olmasına sebep olur.
B- Baskı şemsiyeleri aşındığında debriyaj yine sertleşir ve pedal da tabandan kavrar. Baskı balata değişimi gerektirir.
C- Debriyaj Halatı paslandığında veya içinde tel kopuğu olması durmunda debriyaj sertleşir. Bunun için halatı yağlamak ÇÖZÜM DEĞİL, değiştirmeniz gerekir.
D- Debriyaj pedalının hareket ettiği mil üzerinde paslanmış olabilir. Bu durumda yağlanması bu arızayı giderecektir.
4- Debriyaja Basınca Kesilip, Bıraktığınızda Gelen Ses
Bu arızanın sebebi genel anlamda debriyaj bilyası olur. Debriayaja basmadığınız zamanlarda boşta dönen bilya ses yapar, basmış olduğunızda ise ses kesilir. Bunun için debriyaj bilyasının değişmesi gerekir.
Bir de şanzımanın içinde bulunan prizdirek bilyası vardır. Aynı şekilde sesi prizdirek bozulduğunda da yapar.
Debriyaj bilyasının mı prizdirek bilyasının mı bozuk olduğunu idrak etmek için arabayı vitesi boşa alıp debriyaja basmadan çalıştırın. Kulağınızda gelen sesi dikkatlice dinleyerek gaza basın. Devir 3000 deyken birden debriya basın ve gazı bırakın.
Eğer ses debriyaja bastıktan bi süre sonrasında kesildiyse prizdirek bilyası bozuk anlamına gelir. Yok eğer ki ses debriyaja bastığınız anda kaybolduysa debriyaj bilyası bozuk demektir. Çünkü prizdirek bilyası yüksek devirde debriyaja bassanız da bi süre dönmeye devam eder dolayısıyla ses yapmaya da devam eder.
5- Debriyajın Boşalıp Bir Kaç defa Basıp Bırakınca Düzelmesi
Bu arızayı yaşadıysanız aracınız debriyaj sisteminde halat değil hidrolik merkez sistemi kullanılmıştır. İki tane debriyaj merkezi bulunur. Birisi üstte, pedalla bastığınız yerde birisi ise altta şanzımanın üstünde veya içindedir.
Bu tip arızanın sebebi ya üst ya da alt debriyaj merkezinden birinin hidrolik sıvısını geri kaçırmasından kaynaklanır. Debriyajı pompalayınca düzelir. Hatta alta hidrolik de kaçırıyor olabilir. Bu durumda hangi merkezin bozuk olduğu tespit edilip değişmesi gerekir.
Yorumlar
Yorum Gönder