MOTOR SUYUNA - SU KABINA YAĞ KARIŞMASININ ÇÖZÜMLERİ

Arıza tesbitini yaparken heralde ilk önce en kolay ve minimum masraflı yerden adım atmak gerekiyor. Bu arızanın oluşumunu sağlama imkanı olan en basit kısım ise tabi ki yağ soğutucusudur.

Bana gelen mesajlarda en sık sorun araç sahibinin motor suyunda yağ görüp ustaya götürmesi ve ustanın da bu arızanın silindir kapak contasından kaynaklandığını düşünüp contayı değiştirmesidir. Ve doğal olarak arızanın gitmemesidir. Maalesef ki bazı ustalarımız eski enstrumanlarla yeni model araçların arızalarını karıştırabiliyor. Çünkü eski çalgıların bir çoğunda yağ soğutucusu bulunmamaktadır. Bu yüzden bazı ustalarımız ezbere bir karar verip silindir kapağını söküyor ve araç sahibine fazladan fazla harcama yaptırıyorlar.



Özellikle günümüz çalgılarının nerede ise tümünde (özellikle dizellerde) yağ soğutucusu bulunuyor. Bu yağ soğutucuları da çok çabuk arızalanabiliyor. Şöyle söyleyeyim: servise bu arıza ile gelen çalgıların %90 ının arızası yağ soğutucu çıkıyor. Doğal olarak yağ soğutucusu olmayanlarda da silindir kapak contası oluyor.

İlk bakılması gereken yer olan yağ soğutucusu sökülür. Genel anlamda bir giriş ve bir çıkışı bulunur. Bunlardan birisi kapatılıp diğerinden tazyiklı hava verilir ve soğutucu su dolu bir kaba batırılır. Tıpkı bisiklet lastiğinde patlak delik arar benzer biçimde. Suya batırıp basınçlı havayı verdiğimizde yağlı kısmından baloncuk çıkmamalıdır. Eğer ki baloncuk çıkıyor ise soğutucu delik anlamına gelir. Yenisi çok pahalı değildir ve orjinali ile değişitirilmelidir. ( Yan sanayiler tekrardan çabuk deliniyor ) Pahalı değildir dememin sebebi silindir kapak contası değişiklik maliyetinin averaj 6 da 1 i kadar olduğu içindir.

Soğutucu söküldü ve baloncuk çıkmadı. Bu durumda gene hemen silindir kapağı sökülmeye başlanmamalı. Çünkü soğutucunun içindeki kıl şeklinde olan çatlak soğukken kapanıyor, ısınınca açılıp yağı suya karıştırıyor olabilir. Bir pürmüz tüp aracılığıyla soğutucuyu ısıtıp tekrardan baloncuk denetimü yapmış oldurın. Amaan usta o kadar ayrıntılar çok düşük olasılık demeyin. Soğutucusu delik olanların % 60 ı bu şekilde delik çıkıyor. şu demek oluyor ki çok kırılgan. Aslına bakarsanız çok delik olsa motorda yağ kalmayıp hepsi suyun içinde olur.



Peki soğutucuyu bir de ısıtıp baktık yine delik yok diyorsanız ve contalarından vs eminseniz işte o süre silindir kapak contası değişecek anlamına gelir. Sadece toparlayacak olursak eğer aracınızda yağ soğutucusu var ise, soğutucuyu kontrol ettirmeden silindir kapağını söktürüp boşuna harcama ettirmeyin.


Ek olarak arızayı hallettikten sonrasında en son motor soğutma suyu sistemi ilaç veya temizleyicilerle onlarca kere yıkanmalıdır. Yalnız su kabını yıkamak çözüm getirmeyecektir. Kısa süre sonrasında yeniden su kabında yağ görebilirsiniz

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dizel Motor Arızası Nedir? Nasıl Anlaşılır? Dizel Motor Arıza Lambası Neden Yanar?

En Az Yakan Arabalar: 2025’in Yakıt Cimrisi Modelleri ve Özellikleri

Motor Suyu (Radyatör) Neden Hava Yapar? Havası Nasıl Alınır?